- La programació inclou una taula redona sobre les estètiques de la joventut a càrrec dels directors Ka Ki Wong i William Wrubel
- La nova secció Cinema Kids proposa gaudir del festival en família amb una selecció de curtmetratges per a públic infantil
Cinema Jove viatja demà, 24 de juny, a Malta amb l’estrena de l’esperat segon llargmetratge d’Alex Camilleri, ‘Zejtune’.
Després de ser reconegut amb el Premi Especial del Jurat a Sundance amb el seu debut, ‘Luzzu’, el cineasta maltés torna darrere de la càmera amb una coproducció entre el seu país, Alemanya i Qatar que compta en la producció amb Sol Bondy, de One Two Films, responsable de títols clau del cinema recent com ‘Holy Spider’ (Ali Abbasi, 2022), ‘Armand’ (Halfdan Ullmann Tøndel, 2023) i ‘The Secret Agent’ (Kleber Mendonça Filho, 2025).
‘Zejtune’ s’articula al voltant del retorn a l’origen i la resistència a abandonar-lo. Amb un profund component folklòric, la pel·lícula connecta la tradició, la música i el territori per construir un imaginari fortament vinculat als contextos del Mare Nostrum.
La llavor del projecte va nàixer d’una experiència personal del mateix realitzador, qui, a la mort de la seua àvia, va trobar un mapa antic i imprecís de les terres familiars. “Em va arribar just quan acabava de deixar Nova York i reiniciava la meua vida a Malta, de tornada a l’illa de la qual els meus pares havien marxat dècades enrere”, explica Camilleri.
L’al·licient definitiu per portar endavant la pel·lícula va ser el descobriment de l’għana, la tradició de cant folklòric maltés en què dos homes improvisen rimes poètiques en un bar. Zejtune captura aquest esperit a través de la veu de Nenu ‘l-Brazz’ Borg, un mestre d’aquest art de 82 anys que debuta a la gran pantalla.
Camilleri va descobrir que els joves del seu país també participen en aquestes actuacions sorolloses, fet que li va donar la confiança per traçar una història més esperançadora que el seu debut: “La música és immaterial, viu dins nostre. Per tant, potser sobreviurà fins i tot a la ràpida modernització que sembla estar esborrant gran part del patrimoni de Malta”.
Una taula redona per deixar enrere els tòpics del ‘coming-of-age’
La reflexió sobre la identitat juvenil continuarà amb la celebració del panell ‘Més enllà del coming-of-age: les claus estètiques del jove’. En aquesta trobada participaran la directora hongkonguesa Ka Ki Wong junt amb l’actriu Elizabeth Tang, responsables de la pel·lícula a concurs ‘I Heard That They Are Not Going to See Each Other Anymore’, i el realitzador alemany William Wrubel, autor de ‘When We Saw Each Other More Often’, també programada en la Secció Oficial de Cinema Jove.
El trio analitzarà com retratar la generació Z allunyant-se dels tòpics habituals del gènere, apostant per llenguatges híbrids, la gestió dels espais i la importància dels silencis.
Seté art en família
En la seua tasca de formació de nous públics, Cinema Jove estrena demà a la Sala Rialto la secció Cinema Kids en col·laboració amb Premiers Plans. Aquesta iniciativa naix d’una aliança estratègica amb el festival francés Premiers Plans d’Angers, fundat el 1989 i referent europeu en el suport a realitzadors emergents.
Durant la jornada s’exhibiran dos programes de curtmetratges creats majoritàriament per estudiants i dirigits a públic infantil de 3 a 6 i de 6 a 9 anys.
Les peces seleccionades parlen de l’amistat, la valentia, els canvis i els xicotets descobriments que formen part del creixement. A més, el cicle comptarà amb un Premi del Públic, on la pròpia audiència infantil votarà les seues obres favorites i s’encarregarà d’entregar el guardó durant la gala de cloenda del festival.
Cinema Jove fa èmfasi en la seua tasca de formació de noves audiències a partir d’una nova col·laboració amb el festival francés Premiers Plans d’Angers, fundat el 1989 i referent europeu en el suport a joves talents i directors emergents.
Curtmetratgistes al capdavant
La jornada es completarà amb la projecció de dues seleccions de curtmetratges internacionals i nacionals que seran presentats pels seus directors. El públic assistent tindrà l’oportunitat d’interactuar directament amb el talent emergent.
La representació local estarà a càrrec del valencià Iván Fernández de Córdoba i del d’Alzira Joan Vives Lozano. El primer aborda en el documental ‘Esto está frío’ el fenomen dels ‘riders’ a partir d’un treball d’investigació de nou mesos d’entrevistes a desenes de repartidors i clients per retratar la precarietat laboral.
El segon planteja en ‘Un buen salvaje’ la pertorbadora travessia d’un empresari que, en perdre’s en una zona solitària de vinyes, rep l’ajuda d’uns caçadors.
L’actualitat informativa entra a Cinema Jove amb el curtmetratge dels realitzadors francesos Benjamin Chevallier i Tristan Lhomme ‘Sans filet’, sobre un agent de futbol que recull a l’aeroport un jove porter malià prometedor que signarà el seu primer contracte professional.
Des d’Alemanya, Kevin Koch presenta ‘Mother of a Son’, on aborda la dolorosa cruïlla moral i emocional d’una mare atrapada entre l’amor incondicional pel seu fill i el pes dels seus actes violents.
La transició a la vida adulta té el seu espai en la suïssa ‘Nest’, de Stefania Burla, i en la cinta d’animació de la directora hongaresa Nikoletta Veress, ‘Each, All and Every’. Una està emmarcada en un entorn rural i qüestiona la representació dels cossos, l’atracció i la sexualitat femenines, i l’altra aprofundeix en el camí personal cap a l’autoacceptació a través de la peripècia d’un conill que habita un món on existeixen múltiples opcions.
Finalment, la cineasta cubana Ana A. Alpízar compartirà amb el públic ‘Norheimsund’, un relat íntim que afronta les frustracions, les desil·lusions i els anhels d’una generació que ha crescut sota el pes de l’escassetat econòmica i el sacrifici familiar inevitable a la Cuba contemporània.
